10 motive pentru care clinica DentalMed este prima alegere a pacientior care se confrunta cu urgente stomatologice in timpul Starii de Urgenta din timpul pandemiei de COVID-19

Am implementat Cel Mai Sigur Protocol Stomatologic din Romania FĂRĂ Taxă Covid19 pentru pacienți

1. Pentru ca avem cele mai inalte standarde de siguranta atunci cand este vorba despre tratamentul urgentelor dentare

2. Pentru ca am primit autorizare speciala de la Directia de Sanatate Publica Bucuresti pentru a realiza urgente stomatologice in conditii de siguranta maxima in perioada noului coronavirus. 

3. Pentru ca avem cel mai sigur protocol de tratament dentar in timpul pandemiei de SARS-COV-2, conceput pana in cele mai fine detalii. Este un protocol de lucru intern, dar pe care am decis sa il “desecretizam” pentru transparenta totala fata de pacientii. Totodata, el poate fi consultat si de catre toti cei care doresc sa gaseasca o sursa de inspiratie pentru ceea ce trebuie sa fie un protocol de abordare a urgentelor stomatologice: de la accesul in clinica al pacientilor si personalului, la traseele in clinica, echiparea/dezechiparea personalului medical, necesarul de echipamente de protectie (EPP anti-covid) folosite pentru protejarea personalului, metodele de dezinfectare si sterilizare adaptate noilor conditii epidemiologice, triajul telefonic al pacientilor etc.

4. Pentru ca avem 11 cabinete stomatologice deschise pentru urgente stomatologice in perioada pandemiei de SARS-COV-2. In prezent nu exista in Romania o clinica autorizata pentru urgente stomatologice cu o asemenea capacitate de tratament in conditii de siguranta, intr-o singura locatie. Cele 3 etaje pe care este desfasurata clinica DentalMed, cele 4 receptii si cele 3 intrari/iesiri, respectiv existenta liftului care asigura deplasarea intre etaje, suplimentar scarilor de acces, au permis crearea unor circuite de acces/transfer/tratament imposibil de replicat de catre orice alta clinica stomatologica din Romania pentru acelasi volum de pacienti care pot fi tratati in conditiile actuale, respectiv siguranta pentru prevenirea contaminarii si infectarii in perioada SARS-COV-2

5. Pentru ca avem echipa medicala complexa si completa dedicata urgentelor stomatologice, care include: medici specialisti – chirurgie, endodontie, pedodontieradiologasistente:

  • 7 medici stomatologi specialisti dedicati urgentelor
  • Asistente de stomatologie antrenate pentru lucrul in conditii de pandemie SARS-COV-2 pentru tratamente de urgenta
  • radiolog
  • Personal de front desk
  • Personal administrativ si de suport
  • Call-center specializat in relatia cu pacientii, format din 6 private dental care managers si medici specializati in tele-consultatii online, pentru un triaj telefonic performant

6. Pentru ca asiguram tratamentul urgentelor dentare la cel mai inalt nivel de profesionalism. Realizam actul medical de tratament al urgentei stomatologice cu o documentare identica celei din perioadele normale de lucru – pacientilor li se realizeaza radiografii, tomografii computerizate, poze de diagnostic, pentru ca medicul sa poata face o diagnosticare de precizie si un tratament optim.

7. Pentru ca avem cele mai performante Echipamente de Protectie Personala (EPP) pentru intreg personalul clinicii implicat in activitatea de tratament a urgentelor stomatologice in perioada noului coronavirus. De la medici si asistente si pana la colegele din receptie sau din departamentul administrativ si de suport, tot personalul este protejat prin folosirea unor echipamente de protectie cu mult peste normele recomandate de autoritatile nationale. 

  • Medicii si asistentele lucreaza cu masti militare pentru protectia completa a fetei (sau cel putin FFP2 pentru medicii care lucreaza cu lupe/microscop sau pentru medicii pedodonti), combinezoane de unica folosinta de calitate superioara, 3 randuri de manusi suprapuse, cizme din PVC, protectie peste cizme, halate de unica folosinta pe sub combinezoane..
  • Pesonalul din receptie, administrativ si de suport lucreaza echipat cu: combinezon, masca FFP2, manusi, ochelari, viziera, capelina – de unica folosinta, incaltari speciale 
  • Pacientul este echipat cu: manusi, masca, halat , capelina – de unica folosinta, protectie pentru incaltari.

8. Pentru ca avem cel mai performant sistem integrat de sterilizare si dezinfectare a suprafetelor si a aerului incaperilor (cabinetele stomatologice in care se realizeaza tratamentele de urgenta), precum si toate spatiile comunune: lift, holuri, receptii, cai de acces. Pe langa standardele obisnuite ale clinicii, cele care includeau: spalarea instrumentarului cu ajutoul masinii automate de spalare si dezinfectare, dezinfectarea si sterilizarea cabinetelor cu cele mai performante substante biocide, sterilizarea instrumentarului prin autoclavare, sterilizarea aerului incaperilor cu lampi UV de mare capacitate, etc., am suplimentat masurile de dezinfectare si sterilizare a cabinetelor stomatologice si a incaperilor clinicii:

  • Detinem in prezent 3 nebulizatoare (Nocolyse, H05 ULV-Fogger, Biospray ULV-Fogger) pentru dezinfectarea aerului. Este o performanta extrem de greu de egalat, in conditiile in care achizitionare unui singur echipament de aceasta natura este extrem de dificila, listele de asteptare incluzand 5-600 de cabinete care sunt inscrise pentru procurarea acestor aparate de la distribuitorii specializati.
  • Am achizitionat pentru dezinfectarea suprafetelor, inclusiv a imbracamintii de lucru sau a pacientilor si personalului, aparatul HYGIENIO, o adevarata minune tehnologica in conditii de lucru cu risc major epidemiologic. Cu ajutorul substantei biocide anti-covid si a aburului la 160 de grade, se asigura o decontamirare completa a suprafetelor cabinetului stomatologic, a suprafetelor expuse contactului frecvent, precum si pentru dezinfectarea tuturor persoanelor la accesul in clinica.

9. Pentru ca asiguram atat tratamentul urgentelor dentare pentru pacientii ADULTI, precum si pentru pacientii COPII.

10. Pentru ca respectam normele legale recomandate de institutiile care ne guverneaza si ne reglementeaza activitatea, nefacand in acelasti timp niciun compromis de la calitate si siguranta. Pentru ca SANATATEA NU ARE PRET!


Q&A – Intrebari si raspunsuri legate de urgente stomatologice (in perioada Starii de Urgenta pe teritoriul Romaniei)

cu Dr. Dragos Popescu

Persoanele care au probleme dentare sunt nevoite in aceasta perioada, fie sa indure dureri groaznice fie sa astepte ore in sir la spitalele de stat, care oricum sunt foarte putine, fie sa mearga la clinicile private unde trebuie sa plateasca taxe de urgenta.

I: Vreau sa imi spuneti ce inseamna mai exact o urgenta stomatologica, stim foarte bine cu totii ca sunt cateva urgente clare scrise in lege, dar pana la urma in medicina nu este totul alb sau negru.

D: Asa este, intotdeauna exista si gri. Din punct de vedere al urgentei conform deciziei Colegiului Medicilor din Romania se defineste a fi urgenta sangerarea postextractionala, durerea acuta data de pulpita dentara, abcese dentare, celulite, fracturi ale oaselor maxilare, practic este destul de limitativa interventia noastra ca medici dentisti asupra patologiei mult mai diversificata a durerilor si a urgentelor pacientilor.

I: Haideti sa luam cateva exemple. Ma gandesc de pilda la oamenii care au aparate dentare si sunt foarte multi, inclusiv copii si care poate lunar ar fi trebuit sa mearga la ortodont. In acest caz este in regula sa amane atata timp vizita la doctor?

D: Nu, nu este in regula. Acest proces de protocolarizare ca sa-l numesc asa, al procedurilor de urgenta este dinamic si va trebui revizuit de catre colegii nostril de la Colegiul Medicilor Dentisti. Nu numai in Romania sa stiti, si la Americani protocoalele sunt destul de stricte insa, ar trebui introdus un paragraf prin care noi ca medici dentisti sa avem autoritatea data de faptul ca suntem medici, sa decidem ceea ce este sau nu urgenta pentru fiecare pacient, personalizat. Ganditi-va ca un apparat dentar care are un arc ce s-a desprins de pe braketii fixati pe dinti creaza un discomfort major, acela poate intepa buza, obrazul, limba, adica urgenta este una majora insa nu este acoperita in momentul de fata,insa eu personal consider ca este o urgenta si as trata-o, insa este un discomfort pentru noi ca medici pentru ca ne simtim la limita legii ajutand acesti pacienti. Cum de asemeni de exemplu sunt situatii in care incizam un abces, insa ulterior dintele ar trebui tratat endodontic sau scos, ceea ce s-ar incadra la tratament dentar.

I: Exact, deci cand ai o anumita problema este nevoie de mai multe sedinte, stim foarte bine nu se rezolva totul intr-una singura.

D: Exact, iar daca medicul poate finaliza un tratament de urgenta printr-un tratament endodontic, din punctul meu personal de vedere ar trebui sa o faca pentru ca altfel pacientul va reveni in cateva zile chiar daca I s-a rezolvat urgenta la momentul respectiv. Deci, acest ghid al definirii urgentelor ar trebui adaptat. El a fost foarte bine facut la inceput, insa lucrurile sunt dinamice si trebuesc a fi imbunatatite pas cu pas pentru ca situatia devine destul de alarmanta, sunt zeci de apeluri telefonice pe care noi la clinica le primim si efectiv nu putem face fata sa procesam atatea cazuri intrucat sunt niste restrictii date de timpul de lucru, de sterilizare, este o situatie limita cu care noi nu ne-am mai intalnit pana in prezent.

I: Dar ce probleme dentare pot fi tratate la distanta, ca sa spun asa, prin telefon.

D: In prima faza cand pacientul resimte un discomfort sau durere, noi trebuie sa stadializam pe o scara de la 1 la 10 sa vedem cat de mare este aceasta durere pentru ca apare factorul subiectiv al fiecaruia si in functie de tipul durerii, de descrierea facuta de pacient, noi indicam in prima faza un calmant, un antiinflamator si temporizam, mentinem legatura cu pacientul. Daca lucrurile insa se complica ii prescriem antibiotic, daca nici cu antibioticul luat pacientul nu resimte o imbunatatire a starii de sanitate atunci trebuie sa ajunga la noi in urgenta pentru a trata cauza.

I: Spuneti-mi si ce masuri de protectie trebuie luate, atat pentru papient cat si pentru medic, daca vorbim de urgenta si despre mers la o clinica?

D: Noi tratam fiecare pacient care ne calca pragul clinicii, ca un posibil pacient cu COVID. De aceea pacientul este interogat telefonic, avand protocol prin care il intrebam pe pacient daca a calatorit in ultimile 14 zile in zone de focar rosu, daca au avut febra, daca au avut contact cu personae care au fost in carantina. Dupa ce se face acest triaj pacientul se prezinta la clinica unde are un intreg protocol de urmat, trebuie sa isi dezinfecteze incaltamintea cu cloramina, dupa aceea hainele pacientului sunt dezinfectate cu un abur la 186 de grade care omoara COVID ul dupa care pacientul primeste manusi, boneta, halat. Traseele prin clinica sunt foarte importante astfel incat traseul pacientului sa nu se suprapuna cu traseul personalului, de aceea din pacate, clinicile mai mici au un neajuns pentru ca nu pot crea aceste circuite, pacientul trebuie sa intre printr-o intrare si sa iasa prin alta intrare, personalul trebuie sa intre prin alta intrare. Dupa aceea medicii poarta combinezoane de unica folosinta care sunt speciale cu gluga, masti ffp2 ffp3, noi in mod particular lucram cu masti militare …

I: De ce cu masti militare, urma sa va intreb pentru ca am vazut si vedem cu totii in imagini. De ce ati ales mastile militare desi nu erau pe lista ca sa zic asa.

D: Sunt cele mai safe aceste masti militare pentru ca ne izoleaza atat ochiii, fata, nasul, gura, mucoasele. Eu sunt medic militar in rezerva, cat si colegul meu doctorul Velisarato cu care lucram in clinica noastra, si atunci am aplicat aceste protocoale militare.

I: Este mai dificil sa lucrati cu aceasta masca pe fata, cu tot echipamentul de protectie? Si dureaza mai mult o sedinta decat inainte?

D: Da, dureaza foarte mult, ganditi-va ca imbracatul si dezbracatul acestor combinezoane in urma stabilirii unor protocoale, deci la fiecare manevra trebuie sa ne dezinfectam mainile cu biocizi, sunt mai multe randuri de manusi, trebuie sa fim atenti cum desfacem combinezoanele pentru ca riscul cel mai mare de infectie este la dezbracare, atunci ne putem contamina cel mai mult si va dati seama ca este o …… (min 7:50 nu inteleg cuvantul) de invatare si pentru noi pentru ca uitam, adica facem tot felul de antrenamente ca sa reusim, si asistentele sa reuseasca sa respecte protocol, de aceea avem o terta persoana care ne dicteaza practic militareste: acum dezinfecteaza-ti mainiliel, acum scoate manusile, acum pune cizma, scoate cizma, astfel incat sa executam fara sa gandim. In momentul in care lasi la latitudinea omului acesta poate gresi.

I: Spuneti-mi si revin putin la urgentele stomatologice, ma gandesc acum la persoanele care poate sunt in tratament pentru un implant dentar, cand pot astepta sa treaca aceasta perioada si cand pot sa revina in continuare la medic?

D: Un alt aspect care este foarte important care nu e prevazut momentan in protocolul de urgenta este faptul ca multi pacienti au fost surprinsi in momentul aparitiei acestei crize in timpul tratamentului si atunci au fost stopati pactic in a veni pentru a eliminia firele de sutura, pot aparea niste complicatii greu de explicat. De aceea noi recomandam ca acesti pacienti care au fire de sutura sa vina, sa isi elimine firele de sutura, apar complicatii, deci in urma unei interventii chirurgicale in sfera orala pot aparea complicatii care de asemenea trebuiesc tratate, pacientul trebuie vazut in mai multe etape, sa vezi evolutia plagii, sunt dehiscente care pot aparea in urma inteventiilor in zona noastra implantologica-orala, deci lucrurile sunt un pic mai complexe, de aceea insist asupra faptului ca trebuie sa avem un moment in care increderea sa fie deasupra neincrederii , iar medicii sa fie practic incurajati sa-si asume tratamentul si sa hotarasca ei cee ce este ugenta si ce nu este urgenta tinand cont bineinteles de aceste recomandari generale.

I: Sunt situatii in care puteti urmari un pacient care era intimpul unui tratament, il puteti urmari online, nu stiu, prin Skype?

D: Bineinteles noi le cerem pacientilor sa ne trimita poze cu cavitatea orala, cu zonele care sunt tumefiate, umflate, dureroase si incercam pe cat posibil sa facem acest telediagnostic, insa de multe ori sa stiti ca in medicina 1+1 nu este egal 2, avem nevoie de mijloce de investigare, de a face radiografii, tomografii computerizate pentru a vedea care este dintele in cauza pentru ca pacientul iti spune ca il doare partea stanga, este ceva foarte vag, trebuie sa vezi ce se intampla acolo si atunci practic el trebuie sa vina in clinica si sa urmeze acest protocol, iar referitor la echipamentul de protectie imi permit sa revin, as sugera Colegiului Medicilor Dentisti din Romania si Ministerului sanatatii sa considere faptul ca aceste clinici care fac urgente dentare sunt in linia intai alaturi de spitalele de stat si ar trebui sa primim si noi combinezoane, masti, echipamente de protectie. Ganditi-va ca vin din China, din Germania milioane de masti, noi nu primim nimic, deci noi le achizitionam din banii nostri si suntem practic fortati ca sa cerem acest cost al echipamentelor de protectie pacientilor, ceea ce nu este fair play fata de pacient.

I: Acea taxa de urgenta…

D: Da, de fapt nu sunt taxe de urgenta sunt niste taxe care acopera partial in cazul clinicii noastre, costul acestor protocoale de sterizlizare, ganditi-va ca vorbim de prezenta unui radiolog, al femeilor de servici, al asistentelor, medicilor, toate aceste persoane imbraca combinezoane de unica folosinta care costa in medie in jur de 100 lei/bucata plus mastile ffp 2 in jur de 38 lei + TVA si asa mai departe. Deci noi ar trebui sa fim ajutati de Ministerul sanatatii si sa primim aceste combinezoane, la fel cum se distribuie catre spitalele mari ar trebui si catre stomatologie sa distribuie: 10000 combinezoane, masti ffp2,ffp3, ecrane, deci cata vreme noi ne asumam sa lucram alaturi de spitalele de stat care nu fac fata, pentru ca daca spitalele de stat ar face fata sa trateze urgentele stomatologice noi atunci am putea sta inchisi.