Stomatologie copii moderna || Ghidarea comportamentala

Copiii nu sunt niste adulti in miniatura. Luand in considerare acest aspect, consideram ca este foarte important ca in domeniul stomatologiei pentru copii cei care se ocupa de dintii micutilor pacienti sa fie medici stomatologi pedodonti, instruiti sa lucreze cu copiii, in functie de nivelul lor de intelegere si cooperare.

Abordarea unui copil in cabinetul stomatologic este diferita de cea a unui pacient adult. Atunci cand vorbim despre copii in cabinetul dentar ii putem incadra, luand in considerare nivelul de cooperare, in:

  • copii cooperanti,
  • copii partial cooperanti si
  • copii necooperanti

Ghidarea comportamentala este esentiala in special in primele doua categorii, pentru a putea duce la bun sfarsit tratamentul stomatologic. Copiii complet necooperanti ajung de cele mai multe ori sa fie tratati cu diferite tipuri de sedare profunda: sedare constienta medicamentoasa sau anestezie generala.

Ghidarea comportamentala sau Behavioral Management

Incepand de la primul contact pe care il are micutul cu mediul cabinetului stomatologic, precum si cu personalul medical, este foarte important ca acesta sa se simta in largul lui. Spatiul in care este primit copilul de catre medic/asistenta trebuie in primul rand sa fie unul prietenos, accesibil inaltimii sale, mesele si scaunele de joaca sa fie la nivelul sau, pentru ca el sa poata cunoaste indeaproape incaperea . Acest aspect este primul pas prin care ii dam copilului senzatia de confort, pentru ca vede, pune mana, cunoaste si se acomodeaza intr-un mediu dedicat lui, care sa il faca sa fie curios si sa se simta placut. 

Contactul cu personalul medical este indicat sa fie facut in afara cabinetului, acolo unde nu apar: instrumentar medical, lumini, scaunul stomatologic, care sunt complet noi pt el, iar elementele pe care copilul le intalneste prima oara sa fie: jucarii, desene, jocuri, pentru ca acesta sa se simta confortabil.

Ghidarea comportamentala, incepe practic de la primul salut cu pacientul! Este indicat ca medicul stomatolog sa se adreseze intai copilului, inainte de a vorbi cu parintele, pentru ca cel mic sa inteleaga ca relatia dintre el si medic este prioritara si nu un schimb intre parinte si medicul stomatolog care il priveste . 

Atunci cand medicul stomatolog pedodont face cunostinta cu copilul, el trebuie sa stabileasca o relatie cu acesta, inainte de a-l invita in cabinetul dentar pentru consultatie. Astfel, medicul pedodont poate sa cunoasca nivelul de cooperare al copilului si sa stie ce metoda de ghidare comportamentala este indicat sa aplice.

Cum spuneam mai devreme, este important ca medical stomatolog sa fie unul care lucreaza cu copiii in mod uzual, ca sa poata cunoaste diferitele tipologii la care sa se poata raporta. Fiecare copil este diferit, dar in principiu avem de-a face cu cateva modele de comportament: copilul curios, copilul docil, copilul temator, copilul timid, copilul obedient, copilul razvratit, copilul cu experiente negative sau pozitive legate de stomatolog. Fiecare copil trebuie astfel abordat insa in mod aparte, personalizat. 

Dr. Silvia Per medic stomatolog copii

Dr. Silvia Per medic stomatolog pedodont

Dr. Silvia Per, medic stomatolog specializat in tratamente pentru copii in cadrul echipei DentalMed Kids:

Ghidarea comportamentala inseamna in primul rand modul in care medicul si personalul medical auxiliar il fac pe copil sa se simta in largul lui pentru ca el sa accepte actul medical. Una din metodele cele mai cunoscute de acest fel, care trebuie folosita la orice pacient copil este metoda ‘’tell-show-do’’. Ii explicam, ii aratam cu ce si cum si unde, inainte de a face orice manopera stomatologica, chiar si cea mai simpla, precum consultatia stomatologica cu oglinda dentara. In ochii unui copil care nu e familiarizat cu instrumentarul, instrumentele stomatologice pot fi percepute ca fiind periculoase. Pacientului copil trebuie sa ii explicam orice urmeaza sa ii facem, pentru ca sa inteleaga ca nu are de ce sa ii fie teama. 

O alta metoda de ghidare comportamentala este bazata pe amplificarea sentimentului de control pe care il are copilul asupra integritatii sale fizice. Ridicarea mainii stangi atunci cand doreste ca medicul sa se opreasca din ceea ce face este una din regulile tratamentului.Este foarte important ca medicul , odata ce a explicat aceasta regula, sa o respecte ad literam, pentru a-i demonstra copilului ca poate avea incredere in el  si ca este in control. Sentimental de control ii reduce anxietatea copilului, favorizand astfel acceptul la tratament. 

Anxietatea parintilor, fie personala in legatura cu dentistul sau in legatura cu copilul lor pe scaunul stomatologic , este in cele mai multe cazuri transmisa micutului.  Ghidam comportamentul copilului in echipa cu parintele. Pentru ca asta sa se poata intampla, parintele trebuie sa fie informat inainte de orice tratament aplicat parintelui , de pasii urmati de medicul stomatolog pentru copii. El trebuie sa puna toate intrebarile de care are nevoie ca sa se simta in siguranta cu transferul de autoritate catre medicul copilului sau , pentru ca si acesta din urma sa se simta in siguranta. Este foarte important ca medicul dentist pedodint sa poata comunica direct cu copilul, nu prin intermediul parintelui, cu frica sau fara frica. 

Ghidam comportamentul unui copil explicandu-i pasii urmatori clar, fara a-l minti, in propozitii simple si cu cuvinte uzuale, intotdeauna pozitive. Daca urmeaza sa ii facem o anestezie, sa indepartam o carie, sa scoatem un dinte, el trebuie sa stie ce o sa simta, sa nu fie luat prin surprindere. Modul in care explicam senzatiile pe care urmeaza sa le aiba trebuie sa fie unul pozitiv, fara negatii, fara cuvantul durere in vocabularul medicului sau al parintelui. Fraza ‘’deschide gura, nu o sa te doara!‘’ nu are niciodata efectul scontat; odata ce aude cuvantul durere, copilul de obicei nu mai asculta si acel nu inainte de durere, el isi ridica din start o bariera. O alta greseala de abordare atunci cand incercam sa tratam un copil este ‘’nu o sa simti nimic’’. Copilul nu citeste printre randuri, pentru el nimic inseamna nimic, sprayul de aer in gura lui, aspiratorul pus pe limba, senzatia de mobilitate a dintelui atunci cand vrem sa facem o extractie nu sunt dureri, dar nu sunt nimic; sunt senzatii cu care copilul nu a mai avut contact si pe care le poate interpreta ca fiind dureroase. Ele trebuie explicate, inainte de a le trai, cum spuneam mai sus, intr-un mod pozitiv, dar realist.

Positive reinforcement – laudam copilul atunci cand face ceea ce i se spune, il incurajam, ii zambim si ii vorbim pe un ton bland, empatizam cu sentimentele si nevoile sale, ii dam un cadou la sfarsit si batem palma pentru ca impreuna am reusit sa salvam un dinte .

Acomodarea este o alta metoda de care dispune medicul dentist . Acest model presupune o sedinta, sau chiar mai multe, daca nivelul de cooperare nu este unul ridicat, de acomodare a copilului cu medicul si cu cabinetul. Nu se poate face in cazul in care copilul vine cu o urgenta medicala, tocmai de aceea este indicat ca parintii sa nu astepte o urgenta pentru a se prezenta cu copilul prima data intr-un cabinet de medicina dentara . 

Copiii sunt mari imitatori. Ajuta in multe situatii sa vada pe altcineva care se trateaza la medicul dentist, iar acest altcineva poate fi un parinte, un frate, o ruda, un prieten sau chiar un alt copil necunoscut. Acel altcineva vine ca un model in fata copilului al carui comportament dorim sa il ghidam. 

SOLICITA O PROGRAMARE

+40 726 770 357

Sau completează formularul de mai jos si un reprezentant al clinicii noastre va va contacta in cel mai scurt timp posibil

CUM NE GASESTI

Locatie Waze clinica stomatologica

Calea 13 Septembrie nr. 102, Bl. 48A, 050727
Langa JW Marriot Grand Hotel Bucuresti

Urgențe non-stop

Piata Charles de Gaulle 4-6 Bucuresti

Reguli Tratamente in Starea de Alerta

Dragi pacienti,


🔥 Costul aferent Protocolului de Decontaminare/Dezinfectare Anti-Covid Stare Alerta in cadrul clinicii DentalMed va fi SUPORTAT INTEGRAL DE CATRE Clinica DentalMed, din consideratie pentru pacientii nostri si pentru conditiile speciale ale perioadei pe care o traversam. 🔥



Protocolul de Decontaminare/Dezinfectare Anti-Covid-19 Stare Alerta in cadrul clinicii DentalMed se refera la urmatoarele actiuni care sunt destinate limitarii raspandirii infectiei cu virusul SARS-COV2:

I. Echiparea personalului clinicii cu Echipamente Personale de Protectie (EPP) pentru echipa formata din medic + asistenta + receptie + personal de suport.

Echipamente Personale de Protectie (EPP) sunt elemente esentiale in asigurarea protectiei impotriva contaminarii cu posibilele infectii generate de virusi si bacterii. Aceste echipamente speciale sunt necesare pentru a proteja echipa medicala si pacientul de o posibila infectare cu virusul SARS-COV-2.

Enumeram mai jos doar cateva dintre echipamentele anti-covid folosite pentru protectia medicilor si a asistentelor care realizeaza tratamente dentare pe parcursul epidemiei de coronavirus:

✅ Masti militare de gaze (medic + asistenta) concepute pentru a fi folosite inclusiv in timpul atacurilor biologice si chimice pentru protectia medicilor si a asistentelor care asigura urgentele. Reprezinta nivelul maxim de protectie la nivelul fetei, asigurand acoperirea gurii, a nasului si a ochilor, intr-o maniera unitara si fara brese de securitate.
✅ Masti cu filtrare superioara (N95, KN95, FFP2, FFP3 standard sau echivalent) pentru situatiile in care nu se pot folosi mastile militare (medic + asistenta)
✅ Combinezoane impermeabile (medic + asistenta) pentru protectia corpului si a capului.
✅ Halate de unica folosinta (medic + asistenta)
✅ Manusi de unica folosinta (minim 2 randuri de manusi pentru fiecare dintre medici/asistente, conform protocoalelor internationale de echipare in conditii de epidemii)
✅ Capelina impermeabila (medic + asistenta)
✅ Cizme din PVC (medic + asistenta) pentru protectia superioara a piciorului.
✅ Protectie pentru incaltaminte (botosi speciali) (medic + asistenta)


II. Echiparea pacientului cu echipamente de unica folosinta constand in:

✅ manusi,
✅ masca chirurgicala,
✅ halat de unica folosinta,
✅ boneta/capelina unica folosinta

III. Dezinfectarea si sterilizarea spatiilor de lucru si a spatiilor comune folosind aparate si tehnologii care sa asigure maximul de eficienta in conditiile epidemiologice actuale. Clinica DentalMed foloseste cel mai sofisticat si complex sistem de sterilizare a aerului din cabinetul dentar de tratament, precum si din spatiile comune, asigurat cu ajutorul echipamentelor de nebulizare pentru sterilizarea aeromicroflorei, precum si a lampilor UV de mare putere.
La sfarsitul fiecarei sedinte de tratament personalul medical asigura dezinfectarea si sterilizarea suprafetelor si a aerului din cabinetul stomatologic, folosind substante biocide speciale, cu grad inalt de eficienta impotriva virusurilor, bacteriilor, pentru prevenirea riscului de propagare a infectiilor. Lampa UV, un instrument care asigura un raport foarte bun intre eficacitatea sterilizarii, respectiv timpul necesar expunerii la lumina ultravioletelor, este folosita de asemenea la finalul fiecare sedintei de tratament.

IV. Suplimentar masurilor recomandate de autoritati, clinica DentalMed procedeaza la:

✅ nebulizarea fiecaruia dintre cele 11 cabinetele stomatologice care sunt utilizate pentru tratamente dupa fiecare tura de lucru (5/6 ore de lucru). Fiecare cabinet stomatologic este astfel nebulizat de 2 ori pe zi, pentru a asigura maximul de siguranta pentru desfasurarea tratamentelor in perioada pandemiei de SARS-COV2.

✅ decontaminarea suprafetelor si a materialelor (inclusiv pentru piesele de imbracaminte ale pacientilor si personalului) folosind o tehnologie inovativa, pe care in Romania o are in dotare doar clinica stomatologica DentalMed (considerand companiile din domeniul medicinei dentare). Este vorba despre aparatul HYGIENIO, care dezinfecteaza cu ajutorul substantelor biocide anti-covid si a aburului proiectat la o temperatura de 160 de grade suprafete complexe, eficacitatea pe CORONAVIRUS fiind de 100% in 10 minute.


✅ Incepand cu 15.05.2020 serviciile medicale complete* ale clinicii DentalMed sunt disponibile pacientilor care au nevoie de tratament dentar.

________________________________________________________________

* Clinica DentalMed si-a reluat activitatea incepand cu 15 mai 2020, in parametrii recomandati de Biroul executiv național al Colegiului Medicilor Stomatologi din România, prin Decizia Nr. 26/3BExN/5 mai 2020.

In perioada existentei Starii de Alerta pe teritoriul Romaniei (15.05.2020 - pana la noi termene), accesarea serviciilor medicale oferite in cadrul clinicii DentalMed se va face luand in considerare necesitatea aplicarii unui Protocol special de Decontaminare/Dezinfectare Anti-Covid Stare Alerta. Protocolul de Decontaminare/Dezinfectare Anti-Covid Stare Alerta este temporar, valabil exclusiv in perioada existentei starii de alerta pe teritoriul Romaniei sau pana la eliminarea masurilor de prevenire și limitare a răspândirii infecției cu COVID-19, stabilite de reglementările legale în vigoare adoptate de autorități.




__________________________________________________________
Echipa DentalMed a fost in permanenta in legatura cu pacientii, inclusiv in perioada Starii de Urgenta nationala, si va ramane la dispozitia pacientilor, folosind mijloacele de comunicare:

☎ Telefon: 0372 330 300 || 031 803 01 70
📧 Email: contact@dental-med.ro
💻 Chat: www.dental-med.ro
__________________________________________________________



Sanatatea nu are pret!


Va multumim!
Echipa DentalMed