Caria dentară și tratarea acesteia

Autor: Dr. Daniela Popescu

Caria dentară netratată este cea mai frecventă afecțiune de sănătate la nivel global și se estimează că aproximativ 2.3 miliarde de oameni suferă de această afecțiune la nivel global, conform FDI World Dental Federation.

Cariile dentare sunt una dintre cele mai răspândite boli cronice ale copilăriei și poate avea un impact negativ asupra creșterii copilului, vorbirii, încrederii în sine, sănătății generale și calității vieții. Acestea apar din cauza expunerii pe termen lung la un amestec de bacterii producătoare de acid și carbohidrați fermentabili și mulți alți factori.

Cariile dentare afectează de la 30% până la 50% dintre copiii cu vârsta cuprinsă între 5 și 6 ani, și de la 60% până la 90% dintre copiii de vârstă școlară, plus o mare majoritate a adulților. Un număr tot mai mare de dinți cariați, lipsă sau obturați (în engleză, indicele dmft: decayed, missing or filled teeth) este raportat în unele țări cu venituri mici și medii.

Deși indicele dmft mediu a scăzut în multe țări cu venituri mari, această diferență rămâne și unele grupuri de populație au un indice dmft ridicat. Prevalența cariei dentare este asociată cu consumul crescut de zahăr în dietă, inclusiv produse de cofetărie bogate în zahăr și băuturi carbogazoase dulci, statutul socioeconomic, asigurarea dentară și locațiile rezidențiale.

Cariile dentare pot avea 5 stadii diferite de dezvoltare, în funcție de care se pot face anumite tratamente pentru eliminarea/rezolvarea lor, și anume:

Stadiul I –  Demineralizarea inițială

Stratul exterior al dinților este compus dintr-un tip de țesut numit smalț. Smalțul este cel mai dur țesut din corpul uman și este alcătuit în mare parte din minerale. Cu toate acestea, pe măsură ce un dinte este expus la acizi produși de bacteriile plăcii, smalțul începe să piardă aceste minerale.

Când se întâmplă acest lucru, o pată albă apare pe dintele respectiv. Această zonă de pierdere a mineralelor este primul semn care arată către caria dentară.

Cum poți trata caria dentară aflată în acest stadiu: Poți inversa daunele cauzate de placa bacteriană folosind apa de gură cu fluor mai des sau primind tratament cu fluor de la medicul dentist.

Stadiul II – Deteriorarea smalțului

Permiterea smalțului dintelui să se descompună în continuare duce la transformarea petelor albe, cauzate de demineralizare, în pete maronii. Iar aceste pete maronii vor duce la formarea cavităților dentare, continuând să erodeze smalțul dintelui.

Cum poți trata caria dentară aflată în acest stadiu: În funcție de gravitatea eroziunii, medicul stomatolog poate aplica diferite tehnici. Prima dintre ele, care se potrivește și acestui stadiu, este aceea de bonding (un fel de lipire), în care pe suprafața dintelui unde au apărut aceste decolorări sau mici cavități, se aplică un material de culoarea dintelui. Acest material are scopul de a acoperi petele și de a proteja dintele.

Stadiul III – Deteriorarea dentinei în caria dentară

Înainte de a discuta despre acest stadiu al cariilor dentare, trebuie să înțelegem ce anume este dentina. Dentina este țesutul care se află sub smalț. Este mai moale decât smalțul, ceea ce îl face mai sensibil la acțiunea acidului ce determină cariile dentare. Din acest motiv, cariile dentare se desfășoară într-un ritm mai rapid atunci când ajung la dentină.

Tot în acest țesut întâlnim și un fel de tuburi care duc la nervii dintelui. Din acest motiv, atunci când dentina este afectată de caria dentară, sensibilitatea la diferite alimente (în special cele dulci, reci sau fierbinți) devine mult mai dureroasă.

Cum poți trata caria dentară aflată în acest stadiu: Dacă carierea dentinei este identificată devreme, aceasta poate fi reparată cu ajutorul unei obturații. Însă dacă s-au produs daune substanțiale, medicul stomatolog va elimina probabil porțiunea cariată a dintelui și va plasa o coroană peste structura dentară rămasă.

Stadiul IV – Deteriorarea pulpei dentare

Pulpa dentară este stratul de sub dentină. Este partea de jos a dintelui, care conține vasele de sânge și nervii care susțin și comunică senzații dintelui. În momentul în care cariile dentare s-au extins la pulpă, această pulpă poate începe să se umfle.

Presiunea din interiorul dintelui va începe să crească, deoarece dintele nu se poate extinde împreună cu pulpa, provocând durere. Acest stadiu avansat al cariei dentare, mai poartă denumirea de pulpiță dentară. În momentul în care pulpița dentară evoluează extrem de mult, pulpa dintelui moare, rezultând necroză pulpară.‌

Simptomele cele mai comune în cazul necrozei pulpare sunt:

• schimbarea culorii dintelui de la alb la negru
  • umflarea gingiei din jurul dintelui
  • gust neplăcut în gură

Cum poți trata caria dentară aflată în acest stadiu: Pulpița dentară poate fi reversibilă sau ireversibilă. În cazul pulpiței dentare reversibile, medicul stomatolog va îndepărta caria și va umple golul rămas cu un material special. Dacă dintele este și crăpat, atunci va pune și o coroană.

Pentru pulpița dentară ireversibilă, dacă daunele sunt prea mari, medicul stomatolog va apela la un tratament al canalului radicular, care implică curățarea întregii pulpe moarte a dintelui, a rădăcinilor acestuia și refacerea dintelui.

Stadiul V – Abcesul dentar

În ultimul stadiu al cariilor dentare, bacteriile intră în pulpa care se descompune, ceea ce duce de obicei la infecție. În cele din urmă, se poate forma un abces în partea inferioară a dintelui, provocând dureri severe care se pot răspândi în restul gurii, gingiilor, feței și maxilarului.

Cum poți trata caria dentară în acest stadiu: Din păcate, acest stadiu este unul în care este de dorit să nu se ajungă, deoarece tratamentul de canal radicular este posibil să nu mai dea niciun randament, și va fi necesară extracția dintelui, pentru a evita răspândirea infecției la oasele din maxilar sau în alte părți ale capului. De asemenea, poate fi necesar să se apeleze la antibiotice pentru a ucide bacteriile.

Motivul pentru care vizita regulată la medicul stomatolog este importantă este acela că, în stadiile incipiente, caria dentară ar putea să nu prezinte niciun fel de simptome. Stomatologul vă poate ajuta la identificarea și rezolvarea stadiilor incipiente ale cariilor dentare înainte ca acestea să se agraveze.

Dacă aveți sensibilitate dentară, dureri dentare sau umflarea țesului din jurul dintelui, faceți o programare pentru o consultație la medicul stomatolog. Acestea pot fi semne ale stadiilor avansate ale cariilor dentare sau ale unei alte afecțiuni dentare care necesită atenție.