Dictionar de termeni din stomatologie

• Abces dentar – infecție purulentă în jurul rădăcinii unui dinte, care poate provoca durere intensă și umflături
  • Air abrasion – tehnică minim invazivă în care se utilizează un jet de pulbere fină pentru a îndepărta caria și alte leziuni dentare, fără a afecta în mod semnificativ structura dintelui sănătos.
  • Albire dentară – procesul de înlăturare a petelor și decolorărilor de pe dinți, pentru obținerea unei nuanțe mai albe
  • Anestezie locală – procedură prin care se administrează un anestezic într-o anumită zonă a gurii, pentru a elimina durerea în timpul intervențiilor stomatologice
  • Aparat dentar – dispozitiv ortodontic folosit pentru corectarea poziției dinților și a mușcăturii
  • Articol dentar – element artificial folosit pentru înlocuirea unui dinte deteriorat
  • Bruxism – obicei involuntar de a scrâșni sau de a mușca dinții, în special în timpul nopții, care poate duce la uzură dentară și la probleme ale articulațiilor maxilare
  • Bont protetic – structură de ancorare care este fixată în interiorul rădăcinii unui dinte sau în implantul dentar, pentru a susține o coroană, o punte sau o proteză dentară
  • Carie dentară – leziune a smalțului dentar și a țesutului afectat de bacterii, care poate duce la formarea unei cavități
  • Coronar – se referă la partea vizibilă a unui dinte, situată deasupra nivelului gingiilor
  • Detartraj – procesul de îndepărtare a tartrului și a plăcii dentare de pe suprafața dinților, utilizând instrumente speciale și tehnici de curățare profesională
  • Dinte de lapte – primul set de dinți care apar la copii, care ulterior căderea și sunt înlocuiți cu dinții permanenți
  • Estetică dentară – ramură a stomatologiei care se ocupă cu îmbunătățirea aspectului estetic al zâmbetului și a aspectului general al dinților, prin diverse proceduri precum albirea dentară, plombe estetice, fațete dentare etc.
  • Extractie dentara – procedura de îndepărtare a unui dinte din maxilarul sau mandibula pacientului
  • Endodonție – procedură stomatologică de tratare a pulpei dentare (nervului) și a sistemului de canal radicular al unui dinte
  • Exostoză – creștere anormală a osului în cavitatea orală, care poate necesita îndepărtarea chirurgicală dacă provoacă disconfort sau afectează funcționalitatea
  • Fluorizare – aplicarea unui gel sau a unei soluții cu fluor pe dinți, pentru a întări smalțul și a preveni apariția cariilor
  • Gingivită – inflamație a gingiilor care poate fi cauzată de igiena orală deficitară sau de alte afecțiuni dentare
  • Gingival – referitor la gingii, tesutul roz care acoperă maxilarul și mandibula și susține dinții în poziție
  • Gingivoplastie – procedură chirurgicală care constă în remodelarea sau redimensionarea gingiilor pentru a obține un aspect mai estetic și a corecta asimetriile gingivale
  • Grefă osoasă – procedură chirurgicală în care se adaugă os artificial sau propriul os al pacientului, pentru a înlocui osul pierdut sau pentru a spori stabilitatea implanturilor dentare
  • Hipersensibilitate dentară – senzația de durere sau disconfort la contactul dintilor cu alimente reci, calde, dulci, acide sau la expunerea la aer rece, cauzată de expunerea rădăcinii dentare sau de pierderea smalțului
  • Implant dentar – dispozitiv chirurgical care înlocuiește rădăcina unui dinte lipsă și permite montarea unei coroane dentare artificiale
  • Malocluzie – afecțiune în care dinții de pe arcadele maxilare nu se potrivesc corect atunci când mușcă sau se închid, provocând disfuncții și probleme în masticare și vorbire
  • Obturație – umplere sau sigilare a cavității rezultate în urma înlăturării cariilor dentare, cu diverse materiale de obturație (plumb, compozite etc.)
  • Ocluzie – modul în care dinții de pe arcadele maxilare se încadrează și se închid atunci când mușcă, incluzând relația dintre maxilarul superior și mandibulă în timpul mușcăturii
  • Parodontită – boală inflamatorie care afectează țesuturile de suport ale dinților, inclusiv gingiile, osul și ligamentele, ceea ce poate duce la mobilitatea și pierderea dinților
  • Periaj interdentar – curățarea spațiilor dintre dinți cu ajutorul unei periuțe interdentare sau a aței dentare, pentru îndepărtarea resturilor alimentare și a plăcii bacteriene
  • Plombă dentară – material de umplere folosit pentru restaurarea dintelui afectat de carii sau fracturi
  • Profilaxie dentară – măsuri preventive regulate pentru menținerea sănătății orale, cum ar fi periajul dentar corect, utilizarea aței dentare și vizitele periodice la dentist
  • Radiografie dentară – imagine radiologică a dinților și structurilor orale, utilizată pentru diagnosticarea afecțiunilor dentare și a problemelor dentare ascunse
  • Riglare – procesul de ajustare a măririi și alinierii dinților, utilizând aparate ortodontice sau alte dispozitive, pentru a obține o mușcătură corectă și un zâmbet mai frumos
  • Splint dentar – dispozitiv utilizat pentru a stabiliza dinții mobili și a preveni mișcările nedorite, de obicei în cazul bruxismului sau a afecțiunilor articulației temporo-mandibulare
  • Tartru dentar – depunere de plăci dure pe suprafața dinților, rezultată din acumularea de bacterii și resturi alimentare, care trebuie îndepărtată prin detartraj
  • Tehnologie CAD/CAM – utilizarea computerelor și a software-urilor avansate pentru proiectarea și fabricarea coroanelor, puntelor dentare și a altor restaurări dentare, cu precizie și rezultate estetice superioare
  • Tratament de canal – procedură care constă în îndepărtarea nervului și a țesutului infectat din interiorul dintelui, urmată de umplerea canalului radicular și de restaurarea dintelui
  • Sănătate orală – starea de bine a dinților, gingiilor și a altor structuri orale, care necesită o igienă orală constantă și vizite regulate la dentist
  • Tartrezis – aparat ultrasonic folosit în timpul detartrajului, cu ajutorul vibrațiilor și a undelor sonore pentru indepartarea tartrului și a plăcii dentare.
  • Ortodontie – specialitatea stomatologică care se ocupă cu corectarea afecțiunilor și malformațiilor dentare și maxilare, precum alinierea dinților și corectarea mușcăturii
  • Proteza dentara – dispozitiv utilizat pentru înlocuirea unui grup de dinți lipsă și restabilirea funcționalității și esteticii zambetului
  • Proteze fixe – dispozitive protetice care sunt fixate permanent în gură, precum coroane dentare și punți dentare, pentru înlocuirea dinților lipsă sau deteriorați
  • Placa dentara – film subțire și lipicios format din bacterii și resturi alimentare, care se formează pe suprafața dinților și poate duce la apariția cariilor și inflamațiilor gingivale